Invoering “no-show” tarief

Invoering “no-show” tarief

Helaas constateren wij dat het aantal patiënten dat niet verschijnt op een gemaakte afspraak bij huisarts, assistente of praktijkondersteuner de laatste jaren sterk is toegenomen. Met ingang van 1 december 2017 hebben wij, op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), een “no-show” tarief ingevoerd.

Waarom een “no-show” tarief?

Het aantal patiënten dat een afspraak voor het spreekuur van de huisarts wil maken, neemt nog steeds toe. In de tijd die bij uw huisarts voor u gereserveerd stond had uw huisarts ook een andere patiënt kunnen helpen. Uw huisarts wil de wachttijd voor een afspraak zo kort mogelijk houden zodat patiënten zo snel mogelijk geholpen kunnen worden. U kunt hieraan meewerken door op tijd uw afspraak telefonisch af te zeggen.

Kunt u niet op uw afspraak komen?

Meldt dit dan tot uiterlijk 24 uur van tevoren (maandag t/m vrijdag) telefonisch via
+31 (0)58 – 2124177 bij de assistente. De afspraak wordt uit onze agenda verwijderd en wij kunnen in die tijd een andere patiënt helpen. Er wordt dan natuurlijk géén ‘no-show’ tarief berekend.

Hoogte van het “no-show” tarief

Indien u uw afspraak niet binnen 24 uur afzegt, brengen wij een “no-show” tarief in rekening. De tarieven die wij hiervoor hanteren zijn verschillend. De tarieven zijn 15 euro voor een enkel consult en 25 euro voor een dubbel consult.

“No-show” tarief praktijkondersteuner

Bij de praktijkondersteuner (POH) worden langere tijden voor een consult voor u gereserveerd. Voor een niet nagekomen afspraak bij de praktijkondersteuner hanteren wij daarom een tarief van 30 euro per consult.

Let op: de “no-show”-factuur wordt niet door de zorgverzekeraar vergoed.